Proč v FB reklamě nepoužívat fotky a videa sama sebe?
top of page

Proč v FB reklamě nepoužívat fotky a videa sama sebe?



Ve svém feedu často narážím na reklamy s fotkou nebo videem mluvícího člověka, který se mi snaží něco prodat - kurz, webinář, či produkt. Svým klientům však doporučuji pojmout vizuály reklam originálněji - a pokud možno do nich nedávat svůj obličej (pokud tedy nejsou Bradley Cooper, nebo Angelina Jolie).


Pokud není čtení vaší vášní, můžete si pustit audio:



Místo čtení si pusťte audio


Tento článek bude trochu kritický a subjektivní, ale zároveň bude vycházet z mých dlouholetých zkušeností s různými druhy reklam. Vždy samozřejmě říkám, že byste měli reklamy testovat, takže tvrzení, že obličeje nefungují v kampaních mých klientů, neznamená, že nebudou fungovat v těch Vašich. Nicméně jsem toho názoru, že jsou originálnější a kreativnější cesty, jak propagovat produkt, službu nebo kurz – tak proč je nevyužít.


Důležitá poznámka: Budu mluvit o reklamách cílených na nové publikum – skupinu lidí, kteří Vás nikdy neviděli, nikoliv remarketingu cíleného na uživatele, kteří Vás už třeba znají. Zde je občas fotka či video sebe sama dobrá.


Důležitá poznámka 2: Nebudu mluvit o webových stránkách, kde je samozřejmě dobré se představit, ale to je zpravidla až druhý kontakt.


Proč byste se tedy měli vyhnout použití svého obličeje v reklamě?


Znáte to - fotky a videa neznámých mluvících hlav v reklamách na FB a Youtube, kteří se snaží prodat kurzy obchodování akcií, kurzy marketingu, různé konzultace, ale třeba i nůžky na plot.


Je opravdu dobré utrácet částku do inzerce za takové reklamy? Je jen velmi malá pravděpodobnost, že svým obličejem v reklamě zaujmete uživatele z cílového publika tak, aby kliknuli – nikdy Vás neviděli, nemají k Vám vztah, neznají Vás, nejste důvěryhodný, nejste celebrita... Takže řekněme si to upřímně, nikoho nezajímá, jak vypadáte a kdo jste (nic ve zlém). Reklamami tedy pravděpodobně snížíte proklikovost, počet objednávek a to nemluvím ani o nahlášení reklam.


Už při vymýšlení reklamy je nutné si uvědomit, že v podstatě nikdy nepropagujete sebe (pokud tedy nejste herec, zpěvák, kulturista…), ale propagujete to:


- Jak/čím uspokojit potřebu/touhu uživatele

- Jak/čím vyřešit jeho problém


A to Váš obličej pravděpodobně nikdy nedokáže. Uživatele nebude zajímat, že Vy jste ten, kdo vyřeší jeho problém, nebo mu prodá produkt. Bude jej zajímat, že takhle vyřešíte jeho problém, tímto způsobem/produktem uspokojíte jeho potřebu – i když do té chvíle možná ještě neznámou (při tvorbě reklam pozor na zásady FB, kde by neměla být v reklamách obsažena zavádějící tvrzení týkající se účinnosti/vlastnosti produktu/služby, nebo tvrzení, která vyvolávají nereálná očekávání). Tohle je krutá pravda. Ještě krutější to je v případě, že nejste zrovna atraktivní, a přesto chcete dát celý prostor v reklamě sobě (bez urážky). Mnohdy si navíc vysloužíte komentáře, které Vás asi nepotěší a ani nebudou souviset s tím, co nabízíte, jako spíše s vaší osobou.


Obličej sebe sama chápu v případě, že jste krásná blondýna….i když..vlastně.. ani tady by nejspíše lidé na reklamu neklikali kvůli produktu/službě, ale spíš kvůli blondýně. A ve finále by stejně nenakoupili, což je zase špatné.


Jak tedy přemýšlet nad tvorbou reklamy? Pár obecných rad


Obrázek, nebo video reklamy by měly zaujmout na první pohled (jasně, není to nic nového, ale proč si to nezopakovat) – to je to, čeho si uživatel všimne při scrollování v kanálu příspěvků jako první. Následně si možná přečte titulek nebo text.


Zkuste udělat reklamu tak, aby se její sdělení co nejvíce blížilo publiku, na které cílíte a dejte si záležet na obrázku nebo videu, kterého si uživatel všimne nejdříve. To musí vypovídat o tom, co nabízíte – jasně, stručně, výstižně a originálně. Pamatujte, moc omáčky může škodit - myslíte, že pokud prodáváte kurz tvorby prezentací, zaujmete potenciálního zákazníka mluvící hlavou přes celou reklamu, která o kurzu něco říká, nebo spíše fotkou pěkného slidu prezentace s textem: „Ukážeme Vám, jak tvořit profi prezentace“? Já bych řekl, že druhým způsobem.


Samozřejmě, určitě by se našly výjimky. Pokud bude v reklamě video přímo z kurzu tvorby prezentací, kde o kurzu něco řeknete, a zájemce uvidí, jak kurz probíhá, měla by samotná reklama fungovat dobře. Video z konference, kde něco říkáte na pódiu, a v pozadí jsou slidy, je určitě také dobrá volba. Nechci tedy házet všechna videa do jednoho pytle. Chci jen, abyste se nad výběrem reklamního vizuálu nebo videa zamysleli a neutráceli zbytečně za reklamy s vizuály, které v konečné podobě nikoho nezaujmou, ale spíše odradí. Je nutné se vždy zkusit dívat očima zákazníka.



Jaké obrázky a videa do reklamy tedy vybrat?



To je velmi obecná otázka a má mnoho různých odpovědí. Shrnul bych je do několika bodů a určitě by mě mnozí ještě doplnili:


  • Z obrázku nebo grafiky by mělo být ihned jasné, o co jde a co nabízíte – čím originálnější, tím lepší – zvyšujete tak pravděpodobnost prokliků relevantních uživatelů… a ty chcete

  • Obrázek by měl souviset a asociovat s textem/titulkem reklamy – zde je to nejspíše jasná informace

  • Pokud máte produkt, ze kterého není na první pohled jasné, o co jde (třeba šampón neznámé značky), doplňte vizuál textem, popřípadě obrázkem mytí vlasů, aby si to uživatel ihned spojil

  • Zkuste do obrázku reklamy zahrnout text, který upřesňuje výhody produktu/služby, popřípadě se trefuje do řešení zákazníkova problému – u šampónu by to mohlo být například „Už žádné svědění hlavy“. Uživatel ihned ví, jaký problém šampón řeší.

  • Nebojte se v obrázku testovat cenu produktu – na reklamy budou klikat lidé, kterým cena nedělá problém, a naopak na ni nebudou klikat lidé, kteří danou cenu zaplatit stejně nechtějí – zvýšíte pravděpodobnost nákupu

  • Využívejte vlastní fotky – i když jsou foceny třeba na mobil, působí daleko přirozeněji a z mých zkušeností z nich lidé daleko více nakupují

  • Omezte fotobanku – fotky působí dost uměle a nepřirozeně


K samotným obrázkům reklam se toho dá napsat daleko více a na internetu najdete jistě spoustu dalších typů. Prosím, napište mi své zkušenosti a svůj pohled. Budu také rád, když mě budete sledovat na Facebooku.


504 zobrazení
bottom of page