Každá agentura či freelancer má trochu odlišnou formu spolupráce. Na trhu jsou kvalitní odborníci a pak bohužel i lidé, kteří si “přečetli jeden článek o FB reklamě“ a považují se za experty. Najít vhodného člověka pro spolupráci tak není jednoduché. Pojďme se podívat, jak funguje spolupráce se mnou. Získáte tak trochu jiný pohled na věc a možná vám to může pomoci v dalším vybírání.
Klienti se mě obvykle ptají na tyto, pro ně nejdůležitější, otázky:
- Jak probíhá spolupráce
- Jaké budou mít výsledky a jestli je garantuji
- Jaká je cena, kterou si účtuji, a co je v ní zahrnuto
Jak funguje spolupráce?
Na úplném začátku potřebujeme vědět více o vašem projektu, bez toho se dále nehneme. Konkrétně tedy stručné představení projektu a vaše cíle – je to zvýšení prodeje, zvýšení počtu nových kontaktů, stažení ukázky knihy? Dobré je, když nám ihned připojíte i odkaz na váš web, který si můžeme projít. Urychlíme tak další komunikaci.
Následně vám položím doplňující otázky na základě vámi zaslaných informací a samotné konverzace. Pokud jste již reklamy v minulosti dělali, ať už sami, nebo s agenturou, projdu si váš reklamní účet a nastavení současných kampaní. Zjistím tak, kde jsou chyby a příležitosti ke zlepšení. V případě, že zjistím, že jsou kampaně nastaveny skvěle, tak vám sdělím, že zde nejspíše moc nepomůžu a problém s prodejem pravděpodobně není otázkou špatně nastavené reklamy.
Pokud zde prostor pro zlepšení je a mám dostatek informací, navrhnu strategii – ta je u mě zdarma. Nicméně potřebuji ideálně vidět nějaký prvotní zájem. Stává se totiž, že vytvoříme strategii a potenciální klient ji pak předá někomu jinému. Ano, toto se nám děje často.
Strategie bude rozebírat, jak budeme postupovat. Jaké vytvoříme kampaně, jak budeme komunikovat, co budeme testovat, jaké budou cílové skupiny apod. Najdete zde i poznámky k samotnému webu, pokud zde budou potřeba změny – bez dobrých webových stránek vám sebelepší reklama nepomůže. Budete tak mít vše v psané formě a sami si můžete v klidu promyslet, jestli vám strategie bude dávat smysl.
Po tom, co vše zvážíte a pro spolupráci se, jak doufám, rozhodnete, začneme pracovat na samotných kampaních. Následně dostanete návrh reklamních vizuálů a dalších podrobností, který si projdete a popřípadě uděláte nějaké změny. Přece jen, i když se snažíme s projekty sžít, vy o nich vždy budete vědět daleko více. My vám však pomůžeme jít směrem, který podpoří prodeje vaší služby/produktu.
Jakmile si kampaně schválíme, spustíme je a budeme optimalizovat. Na začátku ode mě budete dostávat stručná čísla toho, jak si kampaně vedou. Každý měsíc pak zašlu detailnější vyhodnocení, ve kterém najdete nejdůležitější metriky – návratnosti, PNO, počty objednávek, tržby, detaily jednotlivých kampaní i můj komentář. Jedná se o faktická data. Vše tak máte pod naprostou kontrolou.
Poznámka: Bohužel, i v dnešní době některé agentury staví svoje výsledky na počtu lajků, sdílení nebo návštěvnosti. To nejsou výkonnostní metriky. Za lajky a prokliky si nic nekoupíte. :)
Průběžně kampaně měníme, zkoušíme další kategorie produktů, služeb, jiné optimalizace, cílové skupiny a další nastavení tak, abychom dosáhli co nejlepších výsledků. Cílem je, aby byl klient s výsledky spokojen a kampaně mu vydělávaly. Pak jsme spokojeni i my.
Neslibuji miliony za týden
To, že mnoho agentur dopředu garantuje výsledky za krátkou dobu, což také dost klientů vyžaduje, mi přijde úsměvné. Pravda je taková, že dopředu nikdy nevíme, jaký bude o produkt zájem v prostředí Facebooku, jak budou lidé reagovat, jaké cílové skupiny budou fungovat nejlépe a hlavně, kolik bude objednávek, v jaké hodnotě atd. Bohužel, nemáme křišťálovou kouli.
Ano, můžeme mít již zkušenosti s podobným produktem/službou , můžeme vidět data z proběhlých kampaní a z Google Analytics, takže teoreticky můžeme odhadnout to, jaké výsledky nové kampaně přinesou. To ale neznamená, že takové reálně budou, je to stále velmi hrubý odhad.
Vliv na výsledky FB kampaní má navíc mnoho faktorů:
1) Reklamní vizuály, zacílení, doba testování, různá nastavení…
2) Nákupní chování uživatelů, které se mění
3) Zájem o samotné produkty a jejich případná sezónnost
4) Slevy, akce
5) V minulé době také například pandemie– takže obecně společenská situace
6) Konkurence + přetlak reklam na FB, který je v určitých obdobích vyšší
7) …
Nepřijde mi tedy férové něco odhadovat, slibovat, nebo dokonce garantovat.
Férové je být upřímný, a pokud něco nefunguje, dát například slevu, správu úplně zdarma, navrhnout další řešení…zkrátka vždy mít lidský přístup. :)
To, že něco nefunguje, však není vždy chyba reklam. Stává se i to, že o produkt/službu zkrátka není zájem. Pak nejspíše ani sebelepší reklama nepomůže.
U nás vždy nejdříve kampaně testujeme, například jen na jeden měsíc. Je to často krátká doba, ale i přesto vidíme, jestli jdeme správným směrem. Obvykle jsme již po této době na dobré návratnosti. Může se ale stát i to, že výsledky dobré nejsou, nebo že ihned vidíme ukazatele, které nám říkají, že takto to nepůjde. Pokud se to stane, obvykle dáváme slevu a s klientem se domluvíme na úpravě strategie, popřípadě ukončení. Klient má pak možnost zkusit jiného specialistu, který může vidět věci lépe, než my. Do ničeho nikdy nikoho nenutíme a také slepě netvrdíme, že jsme ti nejlepší.
Pokud ale vše funguje a obě strany jsou spokojené, můžeme se stávající strategií pokračovat a sažit se výsledky průběžně navyšovat. Zdá se mi to jako lepší přístup, než dopředu naslibovat hory doly, pak výsledky „okecávat“ a vystavovat bez problémů další a další faktury.
A zase ta cena – proč je tedy taková, jaká je?
Momentálně 12 000 Kč + DPH za správu/měsíc a doporučuji minimálně 20 000 Kč do inzerce/měsíc.
Tak a teď si někteří říkají, „cože, tolik?“ Než článek zavřete, pojďme si cenu rozebrat a zamyslet se nad ní.
FB marketingem se zabývám již 13 let. Za tu dobu jsem pracoval na stovkách různých projektů – od velkých po ty nejmenší. Nasbíral jsem spoustu zkušeností a know–how, které dennodenně využíváme.
Na kampaních pro jednoho klienta trávíme průměrně 20 – 25 hodin měsíčně a to nepočítám tvorbu kampaní. Ta nám včetně grafiky a textů v průměru zabere 5 – 12 hodin – záleží na počtu kampaní a jejich složitosti – nelze to brát úplně paušálně. “Hrajeme“ si s grafikou, texty, formáty reklam, nastavením, cílením apod. Reklamy průběžně měníme a testujeme další. Snažíme se je neodbývat fotkami z fotobanky a texty ve stylu: „Nakup teď“, ale opravdu je vyladit.
Další záležitostí je tady optimalizace a kontrola kampaní, které opět obsahují tvorbu nových reklam, testování cílových skupin, změny nastavení, porovnávání a analýzu. Pak je zde komunikace s klientem – ta obvykle zabere také mnoho času. Navíc se snažíme mít přesah i k webu, kde jsou často nutné změny.
Ve finále nám tedy měsíčně zaberou kampaně pro jednoho klienta cca 20 – 37 hodin. Pokud bychom si tedy částku rozpočítali na hodinu, je to 324 – 600 Kč. Pokud přičteme zkušenosti, ověřené postupy, férový přístup, rychlou komunikaci…za mě je to více než férová cena.
Navíc, na prvním místě je u nás dobrá návratnost, investice se vám v ideálním případě vrátí tedy mnohonásobně. Získání prvního zákazníka je mnohdy nejtěžší a nejdražší - pokud se však bude dále vracet a opětovně nakupovat, bude zvyšovat objednávky celého e-shopu průběžně. Investice by se vám tedy měla vyplatit i z tohoto pohledu.
Určitě najdete levnější správce, ale najdete i o poznání dražší. Nicméně důležité je najít takového, který vám získá výsledky, dobře se s ním spolupracuje, odpovídá na maily včas, který ví, co dělá a můžete mu věřit. Tomu tedy obvykle odpovídá i odměna.
Snad jsem vám tedy přiblížil pohled na cenu o něco lépe. Je totiž škoda, že dnes chtějí všichni hodně muziky za málo peněz.
Super, máme levného specialistu!
Jak jsem zmínil, klienti hledají někoho, kdo si vezme málo peněz, ale kampaně jim „vymazlí“ k dokonalosti. Častým problémem dnešní doby je, že se za Facebook specialistu považuje každý, kdo si přečte dva návody nebo články (to samé platí v celém segmentu marketingu a nejspíš i jiných odvětví). Takový „specialista“ si za měsíc řekne jen 2000 Kč, klient je pak nadšený, že je to velmi výhodná nabídka, ale nastavení kampaní a výsledky pak také této ceně odpovídají.
Kolik hodin člověk stráví na kampaních za 2 000 Kč/měsíc? Kdyby to bylo také 20 hodin, je to pro něj 100 Kč/hodina. Otázka je – vyplatí se to v dnešní době někomu? Pravděpodobně ne a ve finále to pak znamená, že daný člověk se kampaním moc nevěnoval, nemá s nimi zkušenosti, vytvořil jednu kampaň, cílení, reklamu a hotovo – a proto se také výsledky nejspíše nedostavily.
..no a pak klienti nevěří už žádným specialistům ani Facebook reklamě. A to je problém pro nás, kteří se snažíme práci dělat poctivě a kvalitně.
Jak tedy vybrat vhodného experta?
V první řadě se samozřejmě dívejte na reference a zkušenosti. Pokud má člověk za sebou práci na větším počtu klientů, je to ukazatel toho, že by mohl být ve své práci dobrý. Na druhou stranu, reference i zkušenosti se dají různě upravit, takže ani zde si nejde být jistý na 100 %.
Hodně lidí dá na případové studie. Trochu se mi ale zdá, že jsou někdy dost nadhodnocené, nebo neposkytují všechna data, takže i zde jsou rezervy. Navíc, pokud má agentura klienta, který prodává například okna, a má u něj výsledky s PNO 10 %, nemusí to nutně znamenat, že to tak bude i klienta, který prodává trička. Na hlavní stránce mého webu najdete také ukázky velmi dobrých výsledků, ale věřte, že jsem měl i ztrátové klienty a bylo to špatné. To už vám ale většina agentur a freelancerů neřekne.
Soustředil bych se také na komunikaci samotného specialisty – jak na vás působí, jestli vám bude slibovat nemožné, nebo se bude držet nohama na zemi. Jestli vám bude ihned vše účtovat, nebo nejdřív proberete projekt.
Samozřejmě, nejlepší je doporučení od známého, což platí pro všechny obory. Ale chápu, že ne vždy se doporučení dostane až k vám.
Ale nakonec – dokud spolupráci nevyzkoušíte, tak nevíte, což jste asi slyšet nechtěli. Bohužel, tohle je krutá pravda.
Při výběru se tedy soustřeďte na více ukazatelů a nehleďte pouze na cenu. Věřím, že se to z dlouhodobého hlediska vyplatí a narazíte na někoho šikovného.
Comments